مراقبت و سلامتی

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

تاثیر خواب بر سلامتی پوست و زیبایی  در کل سلامتی بدن مسئله ای است که بر هیچ کس پوشیده نیست. اختلالات و کمبود خواب می تواند پیامدهای بسیار نامطلوبی برای پوست و زیبایی چهره داشته باشد. در طول خواوب بدن فرایند های بازسازی و ترمیم سلول را انجام می دهد که برای سلامت پوست امری بسیار ضروری است. علاوه بر سلامتی پوست داشتن یک خواب مناسب به شما کمک می کند تا در طول روز استرس و اضطراب کمتری تجربه کنید و گردش خون در بدن شما بهتر باشد که همین امر سبب شادابی و سلامتی پوست و مویی شما می شود.

از جمله آسیب های کم خوابی بر سلامت پوست می توان به پف زیر چشم، رنگ پریدگی، خشکی پوست و در حالت شدید علائمی ماننند جوش، کبودی زیر چشم و… اشاره کرد. به همین دلیل توجه به داشتن یک خواب مناسب و کافی بسیار برای داشتن پوست و بدنی سالم ضروری است.

تاثیر کم خوابی بر پوست

پوست ما در طول روز در معرض آلودگی های مختلف، خشکی، بی آبی، نور خورشید و دیگر عوامل آسیب زای محیطی قرار دارد. به همین دلیل با داشتن خواب کافی در طول شب به پوست خود این فرصت را می دهیم تا خود را ترمیم و بازسازی کند. در نتیجه مقاوت پوست در مقابل آسیب های پوستی افزایش می یابد.

کمبود خواب سبب می شود تا در معرض آسیب های پوستی مانند چین و چروگ، تیرگی دور چشم و… قرار بگیرید. علاوه بر این کمبود خواب سبب دیرتر ترمیم شدن زخم، ایجاد جوش و آکنه در و صورت و دچار شدن به مشکلات پوستی مختخلف می شود. از جمله مهم ترین عوارض بی خوابی و کم خوابی در شب برای پوست می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • افتادگی پلک ها
  • سیاهی و تورم دور چشم
  • رنگ پریدگی صورت
  • افزایش چین و چروک
  • ایجاد و تشدید خطوط و شیار ها در صورت
  • تجربه استرس و اضطراب مضر برای پوست در طول روز

ارتباط کم خوابی و ریزش مو

بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از دلایلی که سبب ریزش مو در زنان و مردان می شود نداشتن خواب مناسب و کافی در طول شب است. کم خوابی در شب سبب استرس بدن در طول روز می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به طاسی منطقه ای افزایش پیدا می کند.

تاثیر خواب شب بر سلامت پوست

بر اساس نظر پزشکان پوست و مو خواب شب برای سلامت پوس و مو بسیار حیاتی است. خواب خوابیدن به ویژه در شب سبب سلامتی پوست و بدن شما می شود. به همین دلیل شما علاوه بر توجه به روتین پوستی مراقبت روزانه خود مانند استفاده از کرم های مرطوب کننده، جوان کننده، ضد لک، ضد جوش، ضد پیری، کرم دور چشم و … به ساعت خوابی خود نیز توجه داشته باشید.

بدن انسان در زمان خواب هورمون های رشد ترشح می کند و این هورمون سبب بازسازی و ترمیم سول های پوستی میش ود. سیتوکین تولید شدن توسط بدن در هننگام خواب سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن عفونت های پوستی می شود.

ارتباط میان خواب و جوش

یکی از پیامد های بی خوابی نمایان شدن جوش بر روی پوست و تشدید آن می شود. اگر جزو کسانی هستید که بی خوابی یا کم خوابی دارید و دچار جوش شده اید. توجه داشته باشید که همین بی خوابی می تواند علت اصلی ایجاد جوش بر روی صورت شما باشد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد جوش صورت استرس است؛ همانطوری که قبل تر گفتیم نداشتن خواب کافی در شب سبب افزایش استرس بدن در روز و ایجاد جوش می شود.

ثایر خواب بر چهره

خواب کافی به راحتی از پف، سیاهی و افتادگی دور چشم جلوگیری می نماید. علاوه بر این درخشش و زیبایی پوست را کاهش می دهد. تاثیر خواب بر چهره به حدی زیاد است که می توان آن را عامل اصلی سلامت پوست شناخت. البته توجه داشته باشید که برای داشتن پوستی سالم و جلوگیری از پیری زود روس حتما باید یک روتین مراقبتی پوست روزانه برای خود علاوه بر خواب کافی داشته باشید.

بهترین زمان خواب در شب بین ساعت 10 تا 8 صبح می باشد. جرا که هورمون های رشد از ساعت 9 الی 10 شب شروع به تولید و ترمیم پوست می کنند.

بهترین مدل خوابیدن برای سلامتی پوست

توجه داشته باشید که تماس پوست صورت با محیط آلوده سبب انتقال آلودگی و ایجاد چین و چروک و جوش در صورت می شود. پس حتما از یک روبالشی نرم و تمیز استفاده نمایید و تا حد امکان سعی کنید تا صورتتان با روبالشی در تماس نباشد.

بهترین مدل خوابیدن برای صورت این گونه است که رو به آسمان بخوابید تا پوست صورتتان به طور مستقیم با روبالشی و ملحفه در تماس نباشد. سعی کنید حتما از روباشی های ابریشمی، ساتن استفاده نمایید. این کار سبب می شود تا صورتتان در زمان تماس با آن دچار اصکاک کمتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *